donderdag 14 februari 2013

CarnavalVerslag: Leut, Broad ende Speule


Tralala, het was weer carnaval. Ben een soort carnavalskindje: me ouwers ontmoetten elkaar aldaar. In munne jeugd gehersenspoeld mee die liederkes

Er stond een fantastisch artikel over carnaval online getiteld: ``Carnaval Sex als Reddende Traditie voor de Mens``. Helaas is de hele site verdwenen. Vandaar dat ik het als word-doc dump voor degenen die geinteresseerd zijn in wa culturele analyse.
Orginele fmilie
Veurig jaar waar ik ok van de partij, waarvan verslag. Voor enige historische analyse betreffende carnaval: 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Carnaval  

Das motto waar dit jaar: ``Leut, Brood en Speule`` waarover zo meer.
K.O. kindercarnaval. De kinders kregen een vlaggetje: voor de Nar (groen) of  voor Steketee (blauw):
Dus Vrijheid vs Controle. De Peperbus (de toren die aangekleed wordt en kan praten mee carnaval)  was de scheidsrechter van het kussengevecht. Niet geheel onvoorspelbaar werd het 11-11.
Bij serieus inzoomen is de leeuw te zien die de kinderen bang moest maken.









MOTTO ende SPELLing

Ielk jaar wordt er door de karnavalsmannen-eelietuh (het zijn allemal wir mannen die dun baas benne) EEN MOTTO gepresenteerd:

En van me eige gebeurtedorp
En un liedje, alle refreinen staan nu ok online.  "Me doen d'r nog 'n schupke n'op" is munne favorite. 
Mar eigeluk zijn ik un snoeck (♪die roofvis verstopik kloek in munne broek♫). HeugerHaaie begon pas in 1962: zeer toepasseleuk met "Oos Riool". Afwisselend tergend slechte motto's (zoals: "vijf jaor") met uitblinkertjes like: "Gooi d’ok un lijntje uit". 

Wie is de beste?! Bergen Op Zoom claimt de eerste de beste te zijn, zo out as de weg nar Rome. Eelitèèr kanneval kompleet mee Bergse spelling die vastgelegd wor deur spellingsfabriekers. Zoo disquotabul da d' éérste mee ut diktee ok nog talloze fouten ee. Dun concluzie: 

Mens ee recht op eige speling!

SYSTEEMFEEST

Dacht eerst dadut 3 dagen was of zelfs 5. Mar blijkt dadut un eele week is. En nog meer feest! Uitleven binnen bepaalde regels en dan wir kloek und noest aan de arbeit. Leut oort voor mij bij ELKE DAG. Als vroleuke toevoeging. Een dag niet gelachuh is een dag nie gespeeld.

Leut, Brood en Speule: dat is precies zoals het is dacht ik toen ikki dat hoorde. Met carnaval staat zogenaamd alles op ze kop maar ze ebbe welalichtig nie eemaal in de gaten da die Romeine de overheersers waren die vele natuurvolken ingelijfd of vermoord ebbe. Waar identifiseer ge je mee.


Uit naam van de leut wordt er vervolgens stevig geschiedvervalsing gedaan. Een eele carnavalskrant is er mee volgeschreeve, een glossy van 48 grote pagina´s vol mee lollige nonsens. Lekkel afleidend!
 
Die DWEIL
Fotooke van een dweil
De dweil is de spil van carnaval. Het is eigenlijk een voorwerp om mee te WERKEN. Maar met carnaval mag er gespeuld worre. Veelal mee de voorgeprinte tekst van een jaarmotto of naam van 'n dweiloorkest:
Dweilen of geinen? Dweilen is een soort van niet te ordinair loltrappen. Anderen laten lachen en dat kan met een kritische kinkslag. Toch zien de meesten er knap utzelfde uit. Gurdijn, rooie zakdeuk enda boernkiel zijn ok offiesjeele attriebuute. Alsook een kooike:
Maar met name tijdens dweilavond zijn er vele kleine acts:
Who the fop are you?!



minifrietje
Oranjegezinde gek
Er lijken bondgenoten in het spel
MiniSteketee. Dit jaar waren er veel meer, maar zonder zwaard...
vage dweil
Ier pas nog best ´n text bij
Zag een kerel langslopen met een enorme deur op z'n rug, Jezus leek er haast een kleuter bij. Wou een foto nemen maar hij was al deurgelopen. Wou ie nou deurdouwen of was ie bang dat deurwaarders er met z'n deur vandeur zouwe gaan?

De Vrouwkus


Eel ut officiele deel van carnaval is een sterk patriarchaal feest: HET ZIJN wir ALLEMAL MANNEN. Dat past echter bij de cultuur waar het vandaan komt al kun je je afvragen of die nu niet achterlijk is geworden. Verouderd. Vlak na WO2 werd de traditie nieuw leven ingeblazen en er werden nieuwe elementen toegevoegd. Levende traditie waar ut.

WANA. De heks die ergens op de achtergrond eigeluk een hoofdrol vervuld. Precies zoals met vrouwen in de patriarchale cultuur. En daarna weer weg... Gestoorde zooi!
HIEPERDEPEP!
Echte foto!
Bij de neus genomen. Had me jas rood willen verven maar deze werd roze. Let´s call it a joke!

HET MASKER

Met carnaval mag je een masker dragen. Terwijl het de rest van het jaar tegenwoordig verboten is. 

Er zijn meerdere mogelukede: een masker kan dienen om oe eige te verBergen of om eemaal oe eige te zijn: ge meut un rol kieze meej bijbeoorend masker. Had me wijs laten maken dat een masker met carnaval verplicht is. Heb mezelf aangepast: un masker mee un foto van mezelf met masker: ken me rug op want anders is ut te benauwd.

De CARNAVALS-PARADOX, die veurig jaar bij me opdoemda =
+ heelemaal oezelf zijn - maar verkleden als een standaard dweil?
+ oezelf laten zien - maar verstoppen achter een masker?
Heb ik opgelost. Het mag allemal. Er is een groffe tweedeling van massamense en eliteere. Deze elite-people kunnen zich legaal verbergen en de massamens mag iets meer dan normal. Meedoen op je eigen manier kan, er is voorgeprogrammeerde ruimte om wat eigenheid toevoegen.

Okukaaj ok wir van de party





.



Spirituele Veiligheidsdienst paraat:
Her en der, waar het toevoegende waarde heeft.

JaJa de spellING begint op te vallen!
Dus ik waar niet zo veur die Romeinen. Taai mar af!
Ter verredediging had ik een minipriveeleger op de been.

Kwam later dun echte nar tege. Gaf um un CD mee dun tekst van men nummerke d'rop:


Leut, Broad en Speule       door: Julieus Jooker
R1: 
We roepuh: Leut, brood en speule; Leu...t, brood ende speule!
Ut is vastenavond en we dweile veur de gein
5 daaage per jaaar en daaarnaa wir an die arbeit

Me doen ut Leut, brood en speule; Neut, brood ende speule?
Verdrink die ellende; zuip m godbeschaaaaavd
Schunsmarsjeere magnie ; laaaje mar lekkel gaan wel

C1:
Het is zoogezeed; eens pir jaaar karnavalsfeeest
Me stuiteruh door de stad en pikke un kafeeeke mee
HuppeKEETJE biertje bouncen, leutig greeetig speule
Dweile meee de kraan ooope, hou op meee da getreuzel

Me zijn wir opgetooge; neem de tijdsgeest in de tang!
Te absurd voor woorden, welk masker draag JIJ dan?
Afgekleed gaat aan, me zulle da verreke weer wel wasse!
Gif ss gauwkes, me zijn weer, onder een oetje te vange?

Latte poppekes danse, me zijn d'r voor in de wieg geleed
Me zijn weer onder de panne; zij d'al beslooge zoogezeed.
Me zette de sokke d'r in, al staat de zeekant nog zo drooog
Me steeke de koppe bij mekare, me speule weer d'eerste FIEjool

Geuzemeuk, neem een neut, heus gin leuterpraat.
Verheug me op gekeuvul, de keuziz speule graag!
Hier is Jooker, dubbel OO, ik zen dubbelnul elf
Lalalachuh mag, agge mar leut et; Rijm ut regelrechter; Houtut goet gezellig

R2:

We kloeke: Leut, brood en speule; Leut, brood en speule!!

Verdrinck nogmals die ellende; zuip rr goedbeschaaavd

Schunsmarsjeere mag?; laaje mar lekkel gaan

We zoenen: Leut, brood en speule; L-L-Leut, brood en speule.

Noem ut dweilen, noem ut geine, gif rr van ketoen
Hou van die rijpe meisjes, ik gaan ut dapper doen want

C2:

Me duike de geschiedeneus in, gin vaage praat, 'n hekeldicht?

Ut waar eerst een paaringsfeest, spitut raak in oe gezicht
Iek zijn un harleukijn, ben 'n kennissoldaat
In deese informatie-oorlog, de maaagere jaaaren komme d'r aaan.
Duh duimsgroeve worre aaangedraaaiid, ut doe mesgien 'n bietje pijn.
Beraad me op Wana, zurrug goed veur oe eige.
De EU krijg een prijs mee uitzuigbuitbeleid
Wij motte blijve dokke: fratse van De BetaalPartij.
Berghe N'op Zoom war ok destijds, het verzet begon
We hernemen in nood de stelling: herstel van de trots.
Mar n'un Remein in 'n gurdijn, oe misleid kunde gij zijn?
Alles opze kop, alles van stal, me pakke n'un dweil!
En die knolletuin, da is nie eens, 'n gek idee
Grond is ons GRONDRECHT, ist nie waar Steeketee?
Een eele tijd geleee, kwam ik ier vandaaan
De trugkeer van de Jooker, HiePerdePep HIERA!

En agge ut nie begrip, dan pakte mar un pils; of toch een pil of die blauw, veur ielk wa wils
  
R3
We loepeh: L.B.S, L.B.S./  Noem ut geineh, noem ut dweile, gif m van ketoen/   
Nog un keerke bukkuh? Ik gaa ut anders doen!
Me boene: L.B.S., L.B.S./  
 Stoutmoedeg fetsoenluk en ja netnie te preuts/   
We kunnen KONstateren: de weereld graait deur!

Proost jonges. Prettige proefparing dames. En kinders: erreme om´oog: agge mar leut et.

Het beest dat aanbeden wordt. De KRAB als totembeest. Of is het een demon?!
 Next time? Zie dat Breda Motto carnaval 2014 al bekend ee gemaakt: 
" UT WOR PLAKKE OF DWEILE "