donderdag 26 september 2013

gebeden e.d.

Gaan we weer verder met gedichtengedoe. Sommige maak ik voor mezelf: het zijn persoonlukke gebeden. Maar moeiteloos zouden ze tevens eventueel dienst kunnen doen als voorbeeld van een mantra's voor de mensheid. Ter ere van mijne verjaardag, in 46 regels, dit OPLAAD-gedicht:

1. Stemacrobaat, woordenaar,
2. Met die vurige tong, ik ben een kennissoldaat.
3. Wereldwijde blik, maar ik kijk ook nar mezelf:
4. Dat is nodig, zie onder ogen wat ik kan en wat ik mis.
5. Met echte plantenspirit en m'n huis leuk ingericht.
6. Natuurlijk enthusiasme als ik in me flow zit!

7. JoOo, voortschrijdend inzicht is mijn leidende principe.
8. Laad me op met liefde, wel te genieten.
9. Eigen flow is heilig, dat is een goed begin zie:
10. Ik voel en gehoorzaam aan m'n innerlukke ziel.

11. Vroeg klaarstaan geeft meezin, er zijn keuzes te maken.
12. Dat is heel voornaam ja!
13. Durven fouten te herdenken, valkuilen doorleeft.
14. Ik wil geen verslaving, heb er zeer veel van geleerd.
15. Zoals over de top doordraven, te lang doorgaan.
16. In plaats van op tijd loslaten: intuitie aan.
17. En DIRECT DOEN als die kans daar is.
18. Met initiatiekracht, ter ere van alles.
19. Plus luisteren naar signalen van m'n lichaam en nog meer.
20. Zintuigen ingeschakeld, ik beheers m'n geest.

21. Dus stappie terug, pak die rust, recupereren.
22. Ontstressen, dan opladen, de gelegenheid nemend.
23. Mijn stroom perfectioneren. ik heb het verdiend.
24. Speel m'n eigen leider, gewoon als goeie vriend.
25. Was afgericht, geleerd te gehoorzamen, aan externe autoriteit.
26. Ten koste van ontwikkeling van de eigenste kwaliteit.
27. Die wou ik niet weggeven aan een groot bedrijf
28. Dat gericht is op winst, geen carriere voor mij.

29. Parasitair bewustzijn: waar geef je inzet aan
30. Met machteloze gedachtengangen, exploitatie van de aarde.
31. Wat doe je eraan? Ja vraag je dat maar eens af.
32. Ontwijk die vraag niet want dat lijkt laf.
33. Te gemakkelijk, vraag het ook aan mezelf.
34. Het zijn die lastige gewoontes, dien mezelf te helpen.

35. Mijn beroeping is kunstenar.
36. Al die levenservaring komt heel goed van pas.
37. Dus duurzaam geduld, ik oefen die gunst.
38. Ga voor belichaming met die enthusiasmepunch!
39. Los die paradox op: eigen heropvoeding.
40. En of ik nog een mop drop? Dat is de bedoeling
41. Met goed voelen. Geef er aandacht aan
42. Met genoeg reflectieruimte, blablabla

43. Ik werk in de tuin. Pers die bieten uit.
44. Speel op m'n fluit en bak die ommelet goudbruin.
45. Ik wil het. Ik kan het. Ik doe het gerust.
46. En dat zuivere verlangen schenkt mij die levenslust!


Huppelkeet, we gaan van hoog nar laag. M'n allereerste gedicht, enigzins geantidateerd:
SCHIJTEBREI
 
Maar zo wil ik niet heengaan. Vandaar mijn ode aan onze levensschepper, een nieuw "ONZE VADER":