vrijdag 26 september 2014

een nieuw Sinterklaasverhaal

Mede op verzoek van mijn moedertje Sophie heb ik een nieuw Sinterklaasverhaal geschreven: een column, een sketch, een dialoog tussen Sint en Piet. Niet geschikt voor zwart-wit-denkerts.

Vorig jaar hak me uitgeleefd. Een flink stuk tekst geproduceerd met de titel:
Het ultieme sinterklaas-artikel”. In 1,2,3,4 delen. Met update.

En-nu-dit-dan. Met oplossingen, een nieuwe draai. Kan allemaal!
M’n moeder wil het niet afschaffen. Ze zegt dat Sinterklaas haar vriend is.
Dus ik denk: waarom niet updaten! Als ie je zo lief is.
Er iets beters van maken, passender in deze tijd. 
  
“Want als deze fittie niet creatief opgelost kan worden
Vind ik dat een schande voor ons nationaal bewustzijn”

Das een QUOTE van Sint. De spirit van die Sint is voor mij:
Eigenheid, vrijgevigheid en creativiteit.
In het dagelijks leven. Als ik zo vrij mag zijn. Maar das persoonluk.
Enja-eh, Sinterklaas is voortaan zwart.
♫ Hij komt ♫ Hij komt ♫ Hij komt toch uit Turkije. Vandaar. Simpel zat.
En Piet wordt gewoon wit. Geen poespas. Piet unplugged! Of Piet bekent kleur?? ALLE KLEUREN?! Wat dan niet of wel? Dat volgt.

Creatieve manieren om met het Sinterklaasdrama om te gaan           FT:    Sint (zwart), Piet (wit), Zwarte Pieten, politie     
Want de zak leek vastgelopen. Op zich, in principe, is het makkelijker iets nieuws te beginnen na een oorlog oid. Dat is al zeer vaak gebeurd. Nu vraagt de situatie dus extra creativitiet. Dat mag met Sinterklaas, het blijft, voor mij, een creatief feest!

OK, Sinterklaas komt met GROOT NIEUWS. Kan ook prima via het Sinterklaas-journaal. Bedoel: als de hele stoomboot kan verdwijnen in een Sinterklaasfilm getiteld: “Sinterklaas en de Verdwenen Pakjesboot” dan is dit ook best te behahahappen. En mogelijk zeer educatief! Sinterklaas is m.i. nameleuk ook te zien als een spel met de waarneming van een kind. Kijken wanneer ze het doorkrijgen. Het element verandering wordt nu actiever toegevoegd. Sint is toch niet te ouwerwets?!

SINT [ZWART.close-up]:   Niet schrikken hoor kinderen. Ik ben dit jaar erg ver weg geweest. En met terugwerkende kracht ben ik voortaan zwart. Net zo makkeluk. Ik kom nl. oorspronkelijk uit Turkije. Dus ik beken kleur*.
SINT:    Lalala, even tellen hoor. Zeg HoofdPiet waar zijn de Zwarte Pieten gebleven?
PIET [WIT]:   O Sint, die zijn ontslagen. Het bleek dat ze een slavernijverleden verzwegen hadden.

SINT:   Een slavernijverleden zeg je Piet? Nouja, dat is heel erg! Maar ik sloeg mijn Pieten toch niet?
PIET:   Neen, maar ze zagen er eerst net zo uit als een huisslaafje van de slavenbazen vroeger!
SINT:   Zo lang geleden Piet. Dat is toch allang vergeten en vergeven?!
PIET:   Toch niet Sinterklaas. Het was meer weggemoffeld verleden. Bovendien zijn er tegenwoordig ook weinig schoorstenen meer!
SINT:    Nuja, we moeten toch de huizen binnendringen!!
PIET:    Te smerig die schoorsteen Sinterklaas. We hebben rapport ontvangen van de Vakbond en daar staat in dat door de schoorsteen gaan niet meer van deze tijd is.
SINT:    Maar dat is drama Piet! We moeten die kado’s toch kwijt? Daarenboven is het onze traditie! Die kunnen ze niet zomaar afpakken?

PIET:    Wel Sint, we kunnen toch een frisse doorstart maken?! Vroeger waren de stoomboot en de schoorsteen wel modern maar nu niet meer. Maar niet getreurd! Dankzij moderne technologie kunnen we best VIA DE COMPUTER!
SINT:    Dat lijkt me stout Piet. Kan dat echt?
PIET:    Met speciale training en gekleurde sminck is het nu mogelijk Sint.
SINT:    Maar dat is geweldig Piet. Dat doen we!

PIET: Het heeft nog meer voordelen Sint:

♫ niet meer gepakt worden op dak: dus minder boetes ♪
♪♪♪ minder ongelukken, minder zwoegen ♫

SINT:    En minder rechtszaken!
PIET:    Zeker Sint, plus lagere onkostenz//
SINT:    Okidokee Piet! Overal wordt gereorganiseerd. Dat kunnen wij ook.

tralalalalater

SINT:    Zeg eens Piet, ik heb vernomen. Dat er nog steeds Zwarte Pieten rondspoken!
PIET:    Ze zijn erg hardnekkig Sint, sommigen zijn onwijs en weggelopen.
SINT:    Ja afschieten mag ook al niet. Maar ze kunnen zich toch ook gewoon wit smincken, net als jou. Of een leuk kleurtje, wellicht oranje.

PIET:    Ja en U was immers voorheen wit. Maar zwart is passender aangezien U per slot van rekening toch uit Turkije komt, voordat U nar Spanje vertrok!

SINT:    Appeltje-eitje Piet. Hieperdepep Hiera voor de gekleurde-pieten-oorgie!
PIET:    Met de PietenPas kunnen we via internet de kado’s regelen. Dus kinderen: LOG IN!!

SINT:     HEEE!!! daar loopt weer een dolende Zwarte Piet! Hola, daar is de politie. Wat gaan we goddomme nou krijgen?! Ik ga even ingrijpen.
SINT:    Hier Zwarte Piet , een witwas-premie [Sint geeft een potje witte sminck]. Dan praten we er niet meer over!

Zwarte Piet:    Maar Sint, ik moet toch ook m’n verhaal kwijt? En ik sta niet alleen!

SINT:    K.O. Zwarte Piet. Dat is meer iets voor in het museum. En of een psycheloog. Weetje, voortaan vieren we op 6 december Z.P.-dag. Gewoon een extra dag slavernijherdenking. Of een standbeeld voor Z.P. Voor mijn part. Hij heeft me toch trouw gediend. Maar dan wel met een hek eromheen! Vooruit. Omdat we er niet onderuit kunnen, doen we beter mee. Ik pin voor jullie wel even een herstelbetaling!

PIET:    Zou, zou U dat nou wel doen Sint?
SINT:    BEK-AF Piet, ik blijf de baas heur. Wel vetbevriend met de bankdirecteur, want ja cash-flow moet er wezen. Zolang er geld is, blijf ik heersen.
PIET:     En ja hoorrr, er horen doorgestoomde liederen bij deze hernieuwde wederkeer. Maar we behoeven niet van de wijs te geraken. Zing maar mee:

♫ Zie ginds komt de heli uit Utrecht al aan!
♫ Hij brengt ons Sint Speculaas, ik zie hem al bestaan.
♫ Hoe huppelt de SintStier in het laadruim op en neer…
♫ Hoe waaien de wimpels alweer heen en weer.

♫ Zijn goedbetaalde werknemer lacht en roept ons toe:
♫ Wie goed is krijgt lekkels, wie fout is een boete!
♫ Oh leuke Sint Speculaas, kom ook langs bij mij!!
♫ En rij toch niet met een rotvaart ons huisje voorbij.


JOECHEI!!!    

* NOOT: Sinterklaas kan alles, maar herbergt ook geheimen. Dat maakt het extra leuk. Je kan Sinterklaas vragen hoe het komt dat Hij eerst wit was en nu zwart. Het standaard antwoord is: “Och, dat is niet zo belangrijk”. Maar een andere Sint kan wellicht zeggen: “Omdat ik nu ook weer wat wijzer geworden ben kind”, “Sinterklaas had een zonnesteek” of “Kom er maar eens achter!”. Op de vraag of Sinterklaas volgend jaar weer van kleur gaat veranderen luidt het antwoord: “Sinterklaas is toch geen toverbal!”.


De blanken pariodieren een zwarte mens. Het is de knechtclown, degene die de huizen binnendringt via een soort inbraak. Ze komen met een boot, weliswaar een (milieuvervuilende) stoomboot maar voor sommige nazaten blijft het een knipoog naar slavenarijverleden. Onze Zwarte Piet is begonnen als spin-off van het huisslaafje van de rijke elite. Dat was in de tijd van het ontstaan van onze huidige Z.P. een soort statussymbool met kleurig apepakje. Hoewel hij OOK andere roots heeft.

Oja, waar ik eerder op uitkwam: zeer goed geintegreerde negers die gaarne Zwarte Piet willen spelen dienen zich wel wit te smincken mocht Zwarte Piet verboden raken. Anders zijn ze strafbaar. Wat een waanzin, de oproep tot verbod!

Nog gelachuh met Witte Fie, m’n moekie. Ze kwam op verjaardagsbezoekske. We liepen door ons winkelcentrum. Daar stonden wat bling-bling-boys, ‘Surinaamse Nederlanders’ en Sophie vroeg: “Meneer, Zwarte Piet mag toch wel blijven he?” Ik in stuip, die echte neger ook. Z.P. is geen issue hier inda Bijlmer. Omdat er amper discriminatie is van wit over gekleurd. Wel wat wederzijdse arrogantie soms maar er wordt hier samengeleefd! Discriminatie komt m.i. toch vaker voor wanneer er weinig kleurlingen zijn en een witte overmacht. Overigens discrimineren allerlei bevolkingsgroepen elkaar. Dus de focus op deze discriminatie lijkt wellicht eng. Alleen komt de vorm van wit tegen zwart officieel het meest voor. 


TOEKOMST: ik zie 3 gelijktijdige scenario's:
MAINSTREAM: kleine aanpassingen
- politieke radicalisering: beide kanten op: enerzijds Zwarte Piet nog zwarter maken, nog achterlelijker: een zwarte pieten WET... Anderzijds oproep en loby om Zwarte Piet te verbeiden. Nota bene via het systeem dat voortkomt vanuit de kliek der slaverdrijvers...
- persoonlijk niveau: op ANDERE MANIEREN vieren. Ikzelf zie meer in meer op dagelukse basis DELEN met anderen. Sinterklaas is voor mij geen symbool meer voor vrijgevigheid (eens per jaar).